onsdag 19 december 2012

Planera din matlagning och spara både tid och pengar

Att laga vardagsmat tror jag absolut inte alla ser som en rolig aktivitet, utan mest som ett nödvändigt ont, som många stressar upp sig över.
Lösningen för att matlagningen till vardags inte ska kännas så jobbig och vara så tidskrävande tror jag är planering. När jag ska handla mat har jag i stora drag tänkt igenom vad jag ska laga för maträtter under en vecka och jag har tittat i mina skåp vad som finns hemma och vad jag måste komplettera med, innan jag åker till affären. På så sätt slipper jag stå i affären och fundera på vad vi ska äta, jag undviker att få dubbletter av något i skåpen och jag har ingredienser hemma till maträtterna jag tänker laga. Men även om jag gillar att laga mat och gärna planerar min matlagning i förväg vill jag inte stå i timtal vid spisen en vardagskväll efter jobbet, därför uppskattar ja recept som är enkla och går snabbt att tilllaga. Jamie Oliver har samlat 50 helt nyskapade recept i en bok, där han dessutom lär ut knep hur man lagar recepten på under 30 minuter. En bok helt i min smak!

Genom att planera sin matlagning sparar vi inte bara tid utan vi minskar även risken att behöva slänga mat i onödan. Vi slänger på tok för mycket mat, så planera och ta tillvara på allt du handlar. Släng inte maten utan Ta makten över matresterna och använd dem t ex i en lunchlåda. 
 
Se det som en utmaning att laga något av det som håller på att bli gammalt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar