onsdag 13 februari 2013

Banankaka á la 70-tal på Alla hjärtans dag

Visst minns vi det glada  70-talet, kläderna, musiken och den bruna maten. Månadens utmaning på bloggen Söta saker är att tillreda en sötsak från 70-talet. Jag minns att många mammor på 70-talet hade en röd plastlåda med receptkort i köket, så även min mamma. Ett av recepten som användes flitigt var på Banankaka. Det receptet plockade mamma fram när bananerna började bli bruna och ingen längre ville äta dem, men dög att ha i en kaka. Jag tror, generellt sett, att det kastades mindre mat på den tiden än idag. Nu tror vi maten är oätbar bara för att bäst före datum har passerat, så min uppmaning till er är, släng inte maten utan ta makten över matresterna.
Eftersom det är Alla hjärtans dag plockade jag fram hjärtformen att grädda kakan i, inte för att jag vet om den formen är just 70-tal men jag minns däremot att mamma alltid petade ner bananskivor på höjden i kakan så de bildade ett mönster. Dessutom lever jag som jag lär så jag passade på att dekorera tårtan med grädde som inte gick åt till semlorna och jag rev lite av chokladen som fanns kvar sedan jag gjorde en chokladkräm.

Banankaka á la 70-tal
 
1 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 mogna bananer
50 g smält smör
0,5 dl grädde eller mjölk
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
2 dl mjöl
 
Gör så här
Smörj och bröa en form
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt
Rör ner 2 mosade bananer 
Rör ner det smälta smöret och grädden/mjölken
Blanda bakpulver , bikarbonat och mjöl
Rör ner i smeten
Häll smeten i formen
Grädda i 200 grader i 40-45 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar