tisdag 19 februari 2013

Kardemumma inte bara smakar gott, den gör även gott

En av världens dyraste krydda är kardemumma, den kommer så högt upp som på tredje plats efter saffran och vanilj. Här i Sverige har vi inte någon tradition av att använda kardemumma i matlagning, utom då möjligtvis i något bakverk. Men jag brukar faktiskt använda kardemumma i stuvade makaroner, trot eller ej. Det brukar alltid höjas på ett ögonbryn när jag berättar det, så jag och min familj är nog rätt ensamma om det. Från början tror jag det var min farmor som av någon anledning bytte ut muskotnöten, som brukar vara vanligt att krydda stuvade makaroner med, och det blev så pass lyckat så vi i familjen har fortsatt krydda våra stuvade makaroner med kardemumma. I Indien däremot är det väldigt vanligt att krydda sin mat med kardemumma. Kardemumma innehåller mycket antioxidanter och stärker immunförsvaret, därför kommer här ett recept på en hälsobringande chokladsmoothie.

Chokladsmoothie med Kardemumma
1 portion

2 dl vatten el mandelmjölk
2 msk kokosflingor
3 tsk kakaopulver
0,5 tsk mald kardemumma

Gör så här
Blanda alla ingredienser i en mixer
Mixa och häll upp på glas
Värm till önskad dricktemperatur
Sockra ev efter tycke och smak
  
Nu i förkylningstider kan även ett Kardemumma-te göra susen. Blanda hett vatten med en kanelstång, fem karde-mummakärnor, en tesked riven ingefära, en tesked grönt te och ev två matskedar ljus honung. Låt det dra ett par minuter, drick sedan och njut.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är uppvuxen med stuvade makaroner med kardemumma och lite socker, kan omöjligt äta det på annat sätt.. 😊 👍

    SvaraRadera