torsdag 11 april 2013

5 Fredagsfika Tips i Min Lilla Kokvrå

Under etiketten Fredagsfika Tips här i Min Lilla Kokvrå finns 5 förslag på fika för dig som ska baka något till veckans fredagsfika. Många köper något till fikat, men det är ju både roligare, godare och billigare med något hembakat.

 Dumlekakor
Ananaspaj


Idag kommer Fredagsfika Tips nummer 6.

 
Zuleikatårta
 12-15 bitar
 
Botten
4 äggvitor
125g sötmandel
1,5 dl strösocker


 Kräm
4 äggulor
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
75 g smör


Gör så här

Du kan göra en tjock botten i en rund springform eller
2-3 stycken lite tunnare mandelbottnar på bakplåtspapper
En tjock mandelbotten:
Smörj en rund form med löstagbar kant, 24 cm i diameter
2-3 mandelbottnar:
 Rita upp 2-3 rundlar ca 24 cm i diameter på bakplåtspapper och smörj rundlarna med smör eller margarin
eller gör som jag 2 rektanglar 18*24 cm
 
Mal sötmandel och blanda med strösocker
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Vänd försiktigt ner nötter och socker
Bred ut mandelsmeten till en botten i springformen
eller fördela till 2-3 bottnar på bakplåtspappret
Grädda mandelbottnen i nedre delen av ugnen
 i 175 grader i ca 30 minuter.
Ta ut och lossa försiktigt från pappret
Låt svalna 
 Lägg mandelbottnen/bottnarna på fat eller bricka
Blanda ingredienserna till krämen i en kastrull
Värm under omrörning - obs får inte koka upp
 När krämen blir runt 50-60 grader så tjocknar den
Ta krämen från värmen och häll upp i en skål och
 låt den kallna
Krämen kan smaksättas med rivet citronskal eller punsch.
Lägg ihop tårtan:
 Bred krämen på en mandelbotten eller
gör flera lager mandelbottnar med kräm emellan
Överst ska det vara ett lager kräm, förstås
Garnera tårtan med riven choklad eller flagad mandel
 Rosta gärna den flagade mandeln i en stekpanna innan

Även kakao passar att strö över tårtan ex. i olika mönster
  Eller garnera med tunt klyftade persikor, nektariner
eller valfria bär och kokosflingor
 
Inspiration till tårtan hittade jag Här 

Kom gärna med förslag på vad du och dina kollegor brukar bjuda på till fikat på fredagar.

 

2 kommentarer:

  1. Hej! Ser ut som Frödinges mandeltårta, liknar de varandra i smaken? Kan man baka den dagen innan den ska ätas? :)

    SvaraRadera
  2. Frödinges mandeltårta tror jag aldrig jag smakat så jag kan inte svara på om de liknar varandra i smaken. Ska du förbereda tårtan dagen innan så skulle jag föreslå att du gör bottnarna och krämen färdiga men att du lägger ihop tårtan strax innan du ska servera den, annars är nog risken att bottnarna blir lite mjuka och "svampiga".

    Lycka till med tårtan,om du bestämmer dig för att baka den!

    SvaraRadera