lördag 27 april 2013

Festlig fläskfilégryta med svamp och paprika och en vit chokladcreme till efterrätt

När jag ska ha gäster på middag lagar jag gärna rätter som är lätta att laga, utan krångel och som går att förbereda dagen/dagarna innan, så jag hinner umgås i lugn och ro med gästerna utan att vara överstressad.
Ett enkelt, men ändå festligt, recept som jag gärna lagar och bjuder på är ett av Maud Onnermarks recept, en fläskfilégryta med svamp och paprika. Efterrätten ser jag också till att ha förberett, t ex en vit chokladcreme som kan stå i kylen och vänta.

Fläskfilégryta med svamp och paprika
4 portioner
500 g fläskfilé
1 msk smör
200 g starka korvar (t ex kabanoss el chorizo)
300 g svamp (t ex champinjoner)
1 purjolök
2 paprikor i olika färger
1 tsk salt
1 krm nymald svart peppar
2 dl lätt creme fraiche
2 tsk kinesiks soja
Till servering
Ris
Sallad
Gör så här
Skiva fläskfilén i cm-tjocka skivor
Bryn dem på båda sidor i smör
Flytta över till en gryta
Skiva och stek korvarna
Flytta över till grytan 
Ansa och skiva svamp och purjolök
Strimla paprikorna
Fräs allt i fettet som är kvar i pannan och
flytta över till grytan
Salt och peppra
Häll på creme fraiche och soja
Koka under lock i 5 minuter


Vit chokladcreme med passionsfrukt och kiwi
4 portioner

100 g vit choklad
3 äggulor
1 msk socker
Finrivet skal av 1 lime
2 dl vispgrädde
2-3 passionsfrukter
Några kiwiskivor

Gör så här
Smält chokladen i ett vattenbad
Vispa äggulorna med sockret
Bland ner den smälta chokladen och limeskalet i äggulorna
Vispa grädden fluffigt
Vänd ner grädden, lite i taget, i ägg- och chokladkrämen 

2 kommentarer: