fredag 3 maj 2013

Naturens egna hälsobomber

Visst är det härligt att kunna gå ut i sin trädgård eller på sin balkong, eller för den delen till sin lilla kruka i köksfönstret, och plocka sina egna kryddor till middagen. Att laga mat med färska örter ger en helt annan dimension till maten. Dessutom är ju örterna naturens egna hälsobomber,  det är inte för inte som örter i alla tider har använts som medicinalväxter. Rosmarin sägs tex hjälpa mot bl a huvudvärk, muskelvärk och aptitlöshet. Persilja är rik på A- och C-vitamin och hjälper mot blåskatarr och gikt. Oregano skyddar inte bara mot häxor (vilket man trodde under medeltiden) utan hjälper också mot kramper i magen, tarmkatarr och diarré.
Jag har själv ingen direkt örtagård med kryddväxter, som den på bilden, men jag brukar alltid ha gräslök, basilika, lavendel, persilja och dill någonstans i min trädgård som jag kan plocka av. I år tänkte jag även försöka mig på att odla trädgårdssyra, med en smak som ska påminna om krusbär och kokt rabarber, som ska vara rik på C-vitamin och mineraler och som har vackert rödstrimmiga ljusgröna blad, vilket kommer göra sig fint i sommarens sallader. Enligt Agneta Ullenius, som skrivit boken Örtagården med råd om odling av örter, varför örterna är bra för oss och hur vi bäst använder dem i matlagning, så är trädgårdssyran en lättodlad ört som inte kräver någon direkt skötsel och som sällan får skadeangrepp. Passar mig perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar