fredag 31 maj 2013

Rabarberchutney perfekt både till sommarens grillning och till den orientaliska grytan

I kväll ska jag laga rabarberkyckling, ett spännande recept som jag hittade på bloggen Mumsfillibaba, och det passar ju utmärkt nu när det är rabarbersäsong. Eftersom det är rabarberchutney i receptet så kokade jag ihop en smakrik variant med indisk kryddning i går! Perfekt både till sommarens grillning och till den orientaliska grytan.

Rabarberchutney
1 liter chutney

1 liter rabarber, skalad och delad
1 dl vinäger
1 hackad gul lök
3 msk olja
2 msk curry
2 msk malen ingefära
2 st kanelstänger
2 tsk mald kardemumma
3 dl råsocker
1 tsk salt

Gör så här
Värm oljan i en kastrull
Tillsätt lök, kryddor, socker och salt
Rör om och låt koka ihop ca fem minuter
Tillsätt rabarber och vinäger
Låt koka på medelvärme i 30 minuter
Smaka ev av med mer socker, salt och vinäger
Häll upp på burkar och sätt på lock
Chutneyn håller sig flera månader
eftersom det bildas ett vakuum i burkarna
 
 
Hålla utkik efter  receptet på kycklingen i morgon, min förhoppning är att det då ska finnas på bloggen (om jag inte totalt misslyckas, vill säga) 
 
Ha en fin fredag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar