lördag 15 juni 2013

Afternoon tea med snittar, scones och polkagrisdrömmar, serverat i blommiga koppar ur serien Anna från Duka

När jag var till London nyligen så förstod jag hur stark engelsmännens tradition att träffas och umgås över ett klassiskt Afternoon tea med snittar, scones  och fina bakverk är. Tydligen lägger de även stor vikt vid att porslinet som teet serveras i ska vara blommigt. Traditionellt bryggs lös-te i en tekanna och vid mitt besök i tebutiken Tea Palace vid Covent Garden fanns det ett antal tekannor med nybryggt te i butiken för provsmakning. Efter att ha smakat och luktat på ett flertal olika te-sorter så bestämde jag mig för två teer med fruktig smak,  Apricot Dream och Wild Berries.
Utanför tebutiken på marknaden såldes och krängdes det mesta men det jag föll för och som hade passat perfekt till en tebjudning var dessa små söta mini-cupcakes.
Men till mitt afternoon tea har jag valt att servera...

Laxsnittar
8 portioner
8 skivor mörkt fullkornsbröd
Philadelphiaost
8 skivor rökt lax
Färsk spenat el sallad
Gör så här
Bred färskost på bröden
Lägg på lax och sallad på fyra av skivorna
Lägg på de andra fyra skivorna
Kantskär och dela dem i två bitar



Kalkonsnittar
8 portioner
8 skivor ljust bröd
4 stora skivor rökt kalkon
1 liten rulle getost
Gurka

Gör så här
Bred smör på bröden
Lägg på tunna skivor gurka, kalkon och
skivad getost på fyra av bröden
Lägg på de andra fyra bröden
Kantskär och dela dem i två bitar

Scones med hemkokt björnbärsmarmelad
16 stycken
5 dl vetemjöl
3 dl havregryn
4 tsk salt
100 g smör
3 dl mjölk
Gör så här
Blanda de torra ingredienserna och
finfördela smöret
Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg
Dela degen i 16 bitar
Rulla till bollar och platta ut dem något
Lägg på plåt med bakplåtspapper
Grädda 7-8 minuter
Låt svalna på galler
Björnbärsmarmelad
300 g frusna björnbär
1,5 dl syltsocker
Gör så här
Tina bären
Blanda bär och socker i en kastrull
Låt koka 5-10 minuter
Låt svalna
Servera de ljumma sconesen med
Philadelphiaost och björnbärsmarmelad

... och som avslutning på bjudningen serveras små, söta Polkagrisdrömmar
Teet serverar jag naturligtvis som sig bör i blommiga koppar.
Kopparna är ur serien Anna från Duka. Tyvärr har serien slutat säljas och jag skulle vilja komplettera med fler delar, så vet ni någon, eller kanske rent av ni själva, som vill sälja delar ur serien så hör gärna av er.

3 kommentarer:

  1. Det är så mysigt med en egen afternoon tea! Jättesött porslin!

    http://bakasockerfritt.se/

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker man ska sätta lite guldkant på tillvaron så ofta det går :)

    SvaraRadera
  3. Söker du ännu så har jag jättemycket Anna-porslin 🙂
    Carinsundin@hotmail.com

    SvaraRadera