tisdag 11 juni 2013

Sara Begners busenkla Teriyakilax kan man inte misslyckas med

I tidningen Mer Smak hjälper Sara Begner olika familjer med  enkla middagsrecept och smarta kökstips för att lyckas med vardagsmaten. Tre av rätterna från det senaste numret tänkte jag ge mig på att prova nu i veckan. Först ut är Teriyakilax som, enligt Sara, är ett recept man inte kan misslyckas med och jag är benägen att hålla med, det var busenkelt och jätte gott. 
Teriyakilax med sesamfrön och paprika
4 portioner
 
600 g laxfilé
1 röd paprika i bitar
1 gul paprika i bitar
1 dl teriyakisås
2 msk sesamfrön
 
Till servering
Ris
Sallad
 
Gör så här
Lägg laxen i en ugnsfastform
Fördela paprikan runt om
Ringla såsen över
Strö över sesamfrön
Tillaga mitt i ugnen
i 200 grader i ca 20 minuter
Använd gärna stektermometer för att få laxen perfekt,
50 grader ska innertemperaturen vara
 
Sara tipsar också om att färdigkryddade såser är ett sätt att  piffa upp vardagsmaten med, så jag köpte hem crème fraiche smaksatt med fetaost och soltorkade tomater. Smakade alldeles utmärkt till denna rätt och kommer säkert att köpas hem fler gånger i sommar när det ska grillas.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar