fredag 2 augusti 2013

Grillad torskfilé och ett glas Chardonnay

Under semestern blev det mycket grillat och ett recept jag tidigare hittat hos Tant Gul (måste komma ihåg att fråga hur hon fick namnet eller hur det kommer sig att hon kallar sig så) passade jag på att testa, nämligen grillad torskfilé.
Grillad torskfilé
4 portioner
 
4 st torskfiléer, beräkna 20o g/portion
25 g smör
Limesaft
Kryddblandning
0,5 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk timjan
1 tsk paprikapulver
 
Gör så här
Skölj filéerna i vatten
Torka av dem
Blanda samman kryddblandningen
 Smält smöret.
Tillsätt lite limesaft och vispa samman
Pensa filéerna med limesmöret
 Vänd filéerna i kryddblandningen
Grilla 2-3 minuter på varje sida

 
 
Jag serverade färskpotatis och en avokadosås
till den grillade torsken.


 
Avokadosås 
1 avokado
0,5  gurka, skalad
1dl neutral olja
1 tsk pressad citron
Salt

Gör så här
Mixa med mixerstav till slät kräm
Krydda med din favoritört eller lök
(Jag blandad i gräslök)


Ett glas Chardonnay passade fint till.

2 kommentarer:

  1. Ha ha..jag det är många som har frågat mig. Du kan läsa på det på min blogg om du klickar på fliken "Om tant Gul". Jag lägger ut länken här också http://tantgulsblogg.se/tant-gul/

    Roligt att du prova vårt fiskrecept. Hoppas du/ni tyckte om det. Ett glas Chardonnay passar fin fin till fisken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Nu är min nyfikenhet stillad!!

      Den grillade torskfilén smakade utmärkt!!

      Ha det gott!

      Radera