onsdag 7 augusti 2013

Lättsockrad hemkokt rödvinbärsylt på morgongröten

Jag har tidigare använt lite av alla röda vinbär vi har i trädgårdslandet till att baka en syrlig vinbärskaka och en sockerkaka med vinbärssirap och nu har jag även kokat rödvinbärssylt. Sylten hade jag väl lite funderingar kring vad den kunde passa till men så kom jag på att jag skulle kunna baka syltkakor och använda sylten till det. Naturligtvis kan man använda sylten till en massa saker som glass, pannkakor och på morgongröten, så imorgon får det bli hemkokt rödvinbärsylt till frukost :)
Rödvinbärsylt
ca 2 liter färdig sylt
ca 1, 5 kg rensade röda vinbär
750 g syltsocker
Saften från 1 citron
Gör så här
Häll bären i en kastrull, mosa dem något
Tillsätt syltsocker
När syltsockret löst upp sig tillsätt citronsaften
Koka under omrörning i ca 2-5 minuter
Häll upp på varma, väl rengjorda burkar
Förslut och förvara svalt
Öppnad burk förvaras i kylskåp

2 kommentarer:

  1. När ska man ha i citronsaften? behövs inget konserveringsmedel?undrar Birgitta Sandsten
    esksan@spray.se
    behöver svar NU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, låter som det är brådis. Citronsaften kan du ha i när syltsockret har löst sig, och syltsocker är ett konserveringsmedel med pektin och citronsyra i färdig dos för hållbar sylt.
      Hoppas du är hjälpt av mitt svar. / Birgitta

      Radera