fredag 30 augusti 2013

Makaronipudding är perfekt att laga på överbliven pasta

Brukar ni som jag alltid koka för mycket pasta när ni lagar middag? Då är makaronipudding perfekt att laga!
Jag gillar ju inte att slänga mat så pastan som blivit över blandar jag ihop med vad som finns i kylen, kan även det vara rester som korv, köttfärs eller skinka.
Makaronipudding
4-5 portioner

ca 1,5 l kokt pasta
ca 200 g skinka, korv eller köttrester
2 gula lökar eller liten purjolök
ca 2 dl riven ost
Äggstanning
3 ägg
4 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svart peppar

Gör så här
Bred ut pastan i en ugnsfast form
Skär skinka, korv eller kött i strimlor
Skala och hacka löken
Blanda kött, lök och det mesta av osten med pastan
Vispa samman äggstanningen
Häll över pastablandningen
Strö till sist över det sista av osten
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader
i ca 30 minuter tills puddingen stadgat sig

Trolla med resterna

2 kommentarer:

  1. Göra gratäng av rester är perfekt! Har min mamma gjort mycket under min uppväxt!

    SvaraRadera