tisdag 6 augusti 2013

Pressgurka på mormors vis

Skördade gurka och persilja igår i växthuset och gjorde mig lite pressgurka. Pressgurka känns inte som något som många gör nu för tiden (rätta mig om jag har fel) utan det är något man gjorde förr till söndagssteken, i alla fall förknippar jag pressgurka med söndagsmiddagar hos mormor och morfar. Pressgurkan jag gjorde har jag t om lagt upp på ett av mormors gamla fat, nostalgi. Hur som helst så är det gott till det mesta och synnerligen till köttbullar eller pannbiff och är ju så enkelt att göra.
  Pressgurka
4 portioner
 
1 gurka
3 krm salt
2msk ättiksprit
1 dl vatten
4 msk strösocker
0,5 krm vitpeppar, malen
Persilja, finhackad
 
Gör så här
Skala ev gurkan
Skiva gurkan tunt med osthyvel
Lägg den i en skål
Strö över saltet och blanda
Lägg ett fat och tyngd över
Låt stå ca 30 minuter
Blanda en lag av ättiksprit, vatten, socker, peppar och persilja
Rör tills sockret löst sig
Slå lagen över gurkan
Låt stå någon timme före servering

2 kommentarer:

  1. I dag kom den fina kokboken på min födelsedag vilken lycka:)

    SvaraRadera
  2. Vilken fullträff :)

    Skriv gärna och berätta om du hittar på något roligt från boken för att överraska din man.

    Ha det gott!

    SvaraRadera