torsdag 8 augusti 2013

Raw tomatsoppa på tomat, morot, äpple och lök

Raw food handlar om att tillaga färska råvaror valda efter säsong med syftet att uppnå god hälsa och må bättre, att ha en sund livsstil helt enkelt.
Tomater växer i växthuset, äpplen på träden och morötter och lök i grönsakslandet (inte i mitt grönsaksland men i någon annans ;) mer färsk och säsongsbetonad kan dagens soppa knappast bli.
Rå tomatsoppa
2 portioner
 
2 tomater
2 morötter
1 äpple
1 lök
Flingsalt
Olivolja
Persilja
 
Gör så här
Mixa tomat, morot, äpple och lök
Strö på lite flingsalt
Ringla över lite olivolja
Toppa med persilja
 
Vad tyckte jag då om denna kalla, råa tomatsoppa? Ingen hit som middag om du frågar mig, men den var absolut ätbar. Det finns säkert en hel del skrivet om raw food och hur man bäst tillreder den råa maten om man nu skulle vilja genomföra en livsstils-förändring och rensa ur både kropp och sinne. Jag för min del fortsätter nog att hålla mig till min gamla vanliga diet, att följa tallriksmodellen, det känns tryggast så ;)
Tur att jag hade förberett med blåbärspaj till efterrätt, kände att jag inte blev riktigt mätt på tomatsoppan ;)

Ett tips till er som tänker ge er på att börja äta raw food, ta det lite lugnt med grönsakerna i början, låt magen vänja sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar