lördag 31 augusti 2013

Vegetariska biffar med Tzatziki


 Höstbiffar
8 st
 
4 morötter
1 burk kikärter (400g)
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
1 dl färsk korianderblad
3 msk vetemjöl
2 ägg
1 msk limejuice
2 tsk salt
o,5 tsk svartpeppar
Rapsolja till stekningen
 
Gör så här
Skala och riv morötterna grovt
Skölj kikärterna och låt rinna av
Skala och skär löken och vitlöken i klyftor
Lägg alla ingredienserna utom morötterna i en matberedare (eller använd stavmixer)
Blanda till en smet
Blanda ner de rivna morötterna 
Forma till biffar
Stek i stekpanna på medelvärme,
ca 4 minuter på varje sida 
 

Tzatziki
2 dl matlagningsyoghurt
0,5 gurka
1 pressad vitlöksklyfta
0,5 msk olivolja
0,5 tsk ättika
0,5 tsk salt
1 krm svart peppar
 
Gör så här
Skala och riv gurkan
Pressa med handen ur vattnet från gurkan,
så såsen inte blir för vattnig
Lägg gurkan i en skål
Blanda gurkan med resten av ingredienserna
Låt stå i kylen och dra en stund innan servering

 
Till servering
Fullkornspasta
 

7 kommentarer:

  1. Hamnade här när jag fösökte hitta tillbaks till biffar som jag gjorde från din sida. De här låter goda men är inte de som jag letar efter och så har jag för mig att jag hade kommenterat på de jag nu inte hittar. Hade nog sparat ett bokmärke på min förra telefon istället för att skriva ut det... Tror du åt dem i pitabröd och att biffarna hade koriander i sig. Något som låter bekant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har något minne av mynta också men det kan vara något som vi la till själva. Frustrerande, vi gillar dem och tänkte bunkra upp med matlådor idag. Och nin hjärna är inte tillräkligt pigg för att improvisera.

      Radera
    2. Vet inte riktigt vilka du kan mena men de här har i alla fall koriander i sig http://minlillakokvra.blogspot.se/2015/09/vegetariskt-till-middag-kikartsbiffar.html
      och de här åt vi som wraps http://minlillakokvra.blogspot.se/2015/09/vegetariska-wraps-med-bonbiffar-med.html
      Hoppas ni får till några matlådor...

      Radera
    3. Och nu hittade jag receptet i min pärm, det kom inte från dig. För en gångs skull... :-D

      Radera
    4. Inte från mig!? ;)
      Du kanske har lust att dela med dig av receptet, vid tillfälle.

      Radera
    5. Kan lägga upp det på bloggen när vi lagat. Lite likt detta.

      Radera