tisdag 8 oktober 2013

Hembakade Bagels

I helgen gav jag mig på att baka bagels och det var allt lite omständigt då bröden ska kokas några minuter innan gräddning.
De såg rätt tilltufsade ut efter doppet i grytan men ojämnheterna slätade mer eller mindre ut sig under gräddningen så jag blev till slut riktigt nöjd med mina allra första hembakade Bagels.
Bagels
12 stycken
 
25 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
3 msk honung
14 dl vetemjöl special
1 äggvita till pensling
Valfria frön att strö över
 
Gör så här
Smula ner jästen i en bunke
Värm vattnet till 37 grader och
slå över jästen så den löser upp sig
Tillsätt salt, honung och nästan allt mjöl
Arbeta degen väl i ca 5 minuter med maskin
Låt degen jäsa i ca 30 minuter
Tag sedan upp degen på mjölat bakbord och
dela den i 12 bitar
Forma varje degbit till en bulle
Stick ett finger rakt genom den och
svinga den runt fingret tills en rund bagel har formats
Jäs dem på en plåt ca 45 minuter
Koka upp vatten i en stor kastrull
Sänk ner ett par degringar i taget i vattnet
De ska koka ca 2 minuter på varje sida
Tag upp dem och låt dem torka på en kökshandduk
När du kokat alla bagels, lägg dem på en plåt och
pensla med en uppvispad äggvita
Strö över valfria frön
Grädda i 220 grader i ca 5 minuter 
  

4 kommentarer:

  1. I jämförelse med dem i Hela Sverige bakar så tycker jag att de är riktigt fina! det ska ju synas att de är hembakta! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, nu får vi se vad de får för utmaning i ikväll...

      Radera
  2. NU har även jag fått till lite bagels :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre sent än aldrig... ;) och de ser ju riktigt proffsiga ut :)

      Radera