fredag 22 november 2013

Jordnötsgryta med banan och kyckling

När jag äter thailändsk mat ute till lunch väljer jag ofta kycklingspett med jordnötssås och det är precis så den här grytan smakar, men med det där lilla extra med banan och hela jordnötter. Receptet hittade jag hos Matilda men tyckte hon var lite snål med kycklingen i förhållande till mängden sås så jag tog ett par extra filéer, och nästa gång, för det kommer det att bli, kommer jag att ta lite mer av allt (utom kokosmjölken) för smakens skull. När jag smakade på bara såsen var smaken helt ok men ihop med riset så försvann smakerna och grytan blev lite för mesig för min del. Alltså ett recept att laborera och prova sig fram med om man vill ha lite mer sting på grytan, annars är grytan jätte god precis som den är.
Jordnötsgryta med banan och kyckling
 
400-500 g kycklingfilé
1 tsk curry
4 msk jordnötssmör med bitar
800 ml kokosmjölk (ca 2 burkar)
2-3 tsk lila eller röd currypasta
3 tsk sötsursås
1 msk socker
1/2 lime
1 msk fisksås
1 banan
1 dl jordnötter
 
Till servering
Ris eller nudlar
 
Gör så här
Häll ner jordnötssmör, kokosmjölk, currypasta, sötsur sås, socker, lime och fisksås i en kastrull
Låt småputtra i 20-30 minuter på svag värm
Rör om då och då
Tärna kycklingen och krydda den med curry
Stek kycklingen i en gryta eller
stekpanna med höga kanter
Slå över såsen på kycklingen och
låt allt småputtra i 5-10 minuter
Skiva bananen och strö den över grytan
Strö över jordnötterna och servera genast
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar