lördag 2 november 2013

Kolakakor med ett nytt och tydligare recept

Julia lämnade härom dagen en kommentar och var bekymrad för att hon inte fick ihop en "smidig deg" när hon skulle baka mina kolakakor, det fick mig att tänka till kring hur tydlig jag måste vara när jag skriver ner recept, något som för mig är självklart är kanske inte det för den som läser receptet, så idag har jag bakat kolakakor och skrivit ner i detalj hur jag gjorde. Hoppas nu att Julia läser detta och gör ett nytt försök med kolakakorna och lyckas få till det.

Kolakakor
40 st
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Gör så här
Lägg alla ingredienser i en bunke och
arbeta samman med elvisp och degkrokar tills ingredienserna går ihop till en smidig deg
Ta upp degen på bakbord och arbeta lätt med händerna ihop till en degklump
Dela degklumpen i tre lika stora delar
Rulla ut varje del till en fingertjock längd,
nästan plåtlång
Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och
platta till dem något
Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i 12 minuter
Skär längderna i bitar medan de är varma
Låt svalna på galler och plocka isär


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar