torsdag 7 november 2013

Pannacotta med granatäpple och rostad kokos

Pannacotta betyder på italienska 'kokt grädde' men i den här pannacottan är det inte i huvudsak grädde man kokar utan den feta varianten av kokosmjölk. På toppen har jag granatäpple men det går ju att toppa med vad man vill i bär och fruktväg.
Pannacotta med granatäpple och rostad kokos
6 portioner
 
3 st gelatinblad
1 burk (400 ml) kokosmjölk
2 dl vispgrädde
3 msk strösocker
2 msk citron, pressad
Tillbehör
Granatäpple
0,5 dl kokos
 
Gör så här
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min
Koka upp kokosmjölk, grädde och socker
Låt sjuda i ca 1 min
Ta kastrullen från värmen
Ta upp och krama ur gelatinbladen
Låt dem under omrörning smälta i kokosmjölken
Tillsätt citronsaft
Låt blandningen stå i ca 30 min
Rör om i blandningen då och då under de 30 min
Häll smeten i formar
Täck med plastfolie
Ställ i kylen i ca 6 timmar
Rosta den rivna kokosen i en torr stekpanna
Rör om då och då
Halvera granatäpplet och peta ur kärnorna
Strö rostad kokos och granatäppelkärnor
på toppen av pannacottan
Servera genast  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar