onsdag 13 november 2013

Vad ska vi äta?

Brukarna ni stå där i affären helt toma på idéer och inte ha en aning om vad ni ska laga till middag när ni kommer hem? I går var det en sån dag för mig, de senaste dagarna har det varit fullt upp med jobb och andra aktiviteter så jag har helt enkelt inte hunnit följa mitt eget råd att planera veckans middagar i förväg, så i går stod jag alltså där i affären och försökte komma på någon vardagsmat som går snabbt och lätt att laga. Kryddiga korvar åkte ner i korgen och olika sorters färska örter. När jag kom hem kokade jag potatis, som är en basvara och nästan alltid finns hemma, och stekte korven.
Kryddig korv med örtstomp
4 port

1 kg potatis
1 kruka persilja
1 kruka basilika
1 kruka gräslök
Rivet skal från en citron
3 msk olivolja
Salt
Peppar
400 g korv, t ex Kabanoss, Chorizo
 
Till servering
Grönsaker
Senap
 
Gör så här
Skala, skär i bitar och koka potatisen ca 15 minuter
Hacka de färska örterna
Finriv det yttersta skalet på citronen
Blanda örter och citronskal med
olivolja, salt och peppar
Stek korvarna
Mosa den kokta potatisen grovt
Blanda potatisen med örterna
Smaka av med salt och peppar 

Mitt recept är en variant på Icakurirens korv med örtstomp och en annan korvrätt som är snabb och enkel är Korv Stroganoff 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar