fredag 20 december 2013

Saffransfudge

Det sista julgodiset för i år är tillverkat och det blev en saffransfudge.

Saffransfudge
 

2,5 dl vispgrädde
250 g socker
1,75 dl ljus sirap (215 g)
0,5 dl flytande honung
0,5 g saffran
50 g smör  
125 g vit choklad
 
 Gör så här
Förbered en form ca 20x25 cm med bakplåtspapper (eller vik en egen i bakplåtspapper)
Koka upp grädde, socker, sirap, honung och
saffran till 125 grader
Ta av platta och rör ner smör och vit choklad
Häll upp i form och låt stelna minst en timma
 

Nu är jag redo inför julen :) och ser fram emot en lång julledighet tillsammans med familjen och hoppas på att det kommer snö så vi kan åka lite skidor under jullovet.

5 kommentarer:

  1. Ser gott ut! jag hade tänkt göra nån slags wienerchoklad jag hittade recept på men den får bli till nyår istället. I övrigt så har jag såhär lagom till jul stängt min matblogg (Karins Kök) MEN du hittar mej på min vanliga blogg som jag länkar till här. Där finns recept blandat med "gud vet vad" sen flera år tillbaka. Välkommen dit! Jag kommer att länka till din blogg därifrån så jag inte tappar bort dej :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har redan öppnat upp matbloggen igen! Men du är såklart välkommen att hälsa på i min andra blogg också ;-)
      God Jul på dej!

      Radera
    2. Klart jag kommer att hälsa på hos dig Karin, både i din vanliga blogg och i din matblogg. Hoppas du haft en fröjdefull jul :)

      Radera
  2. Låter mycket gott! Hade tänkt göra en saffransfudge vi med men det kan vi lika gärna under mellandagarna. Känns som att allt med saffran i låter himla gott just nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saffransfudgen blev riktigt uppskattad under juldagarna, så den kan jag absolut rekommendera er att göra, om ni nu inte redan hunnit det ;)

      Radera