fredag 24 januari 2014

Doftljus för att komma i rätt sinnes-stämning.

Tycker ni som jag om att tända ljus och kura i skymningen?
Doftljus kan vara en bra hjälp för att komma i rätt sinnes-stämning. Kanel jagar bort stress, citron gör dig skärpt, pepparmynta piggar upp, lavendel lugnar och rosen sprider en sensuell doft. Själv föredrar jag dofter som inte är för starka och påträngande, utan svaga och diskreta, t ex vanilj som tydligen stillar sötsug
Aromaterapi är intressant, hur dofter påverkar olika delar av hjärnan. Det känner vi väl alla igen hur vi förknippar dofter med olika händelser eller personer och doftminnen som lockar fram känslor från t ex vår barndom. När jag känner doften av hyacint får jag en känsla av förväntan, som är starkt förknippad med jularna från min barndom. Lukten av nybakade bullar lockar fram den där trygga känslan som mamma gav, då hon alltid fanns hemma när jag var liten. 
Så här på fredag kvällen känns det som det kan passa att tända ljus med kanel och vaniljdoft som jagar bort stress efter en lång arbetsvecka och stillar sötsuget som brukar komma som ett brev på posten till helgen ;)

Ha det gott och trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar