söndag 12 januari 2014

Krämig kycklinggryta med brysselkål

Oj, vad det doftade härligt i Min Lilla Kokvrå när jag lagade den här härligt krämiga kycklinggrytan. Receptet hittade jag på bloggen mat med mera men gjorde några små ändringar då jag inte är så hemma bland alla kryddor och t ex inte vet om kardemummakärnor och kardemummakapslar är samma sak och likaså om spiskummin och kummin är det samma. Jag tog helt enkelt det jag hade hemma, och som det dofta och smakade :) Dofterna gjorde mig påmind om den härligt färggranna boken Hurry Curry som jag köpte på loppis i somras, kanske dags att plocka fram den igen och laga lite indiskt. Gillar ni indisk mat?

 
                       
Krämig kycklinggryta med brysselkål
5-6 portioner

6 kycklingfiléer, mellanstora, cirka 800 g
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
300 g brysselkål
1 burk kokosmjölk
1 burkkrossade tomater
5 kardemummakärnor
1 tsk korianderfrö
1,5 tsk kumminfrö
1 msk gurkmeja
En nypa kanel
1 tsk cayennepeppar
1 tsk svartpeppar
1 msk oregano
1 tsk salt
Olja att steka i
Till servering
Ris
Sallad


Gör så här

Börja med att rosta kardemummakärnor och kumminfrön 
Mortla dem sedan
Dela kycklingfiléerna i mindre bitar
 Gnid kycklingen med salt, cayennepeppar, 
svartpeppar, oregano och 
en tesked av kardemumma- och kumminblandningen
 Bryn kycklingen i en het stekpanna i rapsolja
 Kyckling ska vara nästan färdigstekt inuti
Håll kycklingen varm
Strimla schalottenlökar och skiva vitlök
Skär bort stammen på brysselkålen och ev fula blad
Strimla brysselkålen 
 Fräs löken i oljan i en minut på hög värme tillsammans med gurkmeja, korriander, kanel och kummin
 Tillsätt den strimlade brysselkålen
Fräs i 3 minuter till
Häll i  kokosmjölk och krossade tomater
 Koka upp och lägg i kycklingen
 Koka kycklinggrytan i 10 minuter

6 kommentarer:

  1. Oj,så mycket gott du lagar! Massvis med goda recept.Duktig du är på matlagning!
    Ha en fortsatt fantastisk helg!
    Mvh Carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Jag har nog aldrig riktigt sett mig själv som "duktig" på matlagning, det är mest ett nödvändigt ont, du vet "äta bör man, annars dör man" ;) men visst lär man sig ett och annat med åren och jag försöker laga en varierad kost med tanke på energi och näring. När man sedan lyckas få till det där lilla extra som gör maten såå god, men det är inte alltid det händer, så är det ju extra roligt :)

      Ha en skön söndag du med, Carolina!

      Radera
  2. Vad gott det låter. Brysselkål är så gott, spännande att ha det i grytan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte som du när jag först såg receptet, och det passade utmärkt att ha brysselkål i en gryta :)

      Radera
  3. Vad roligt att du gillade grytan! Den blev säkert jättegod. Självklart man ska improvisera i köket…Jag använder kummin istället för spiskummin i mindre omfattning. Kummin här lite skarpare smak än spiskummin…
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grytan blev riktigt god, kanske inte riktigt samma smak som originalet ;) men det kan jag ju inte jämföra med :)

      Ha en fortsatt fin dag du med!

      Radera