söndag 9 februari 2014

Öva mindfulness

Mindfulness handlar om att vara här och nu. Att ta vara på sina upplevelser i stället för att ha tankarna på annat håll. För mig är syftet med mindfulness att bli fri från stress och oro. Jag använder b la skrivandet som ett verktyg för att uppmärksamma nuet. Jag försöker med ord beskriva vad jag upplever och känner, t ex i en Haiku där jag låter ett löv eller en vindpust inspirera mig, att helt planlöst skriva ner det jag ser och vad det får mig att känna just då, utan en tanke på att det jag skriver ska bli ett färdigt resultat, Lukten av våta löv, vad får det mig att känna? Pinnar som knäcks, vilka associationer väcker det? Att fota är också ett sätt att fånga ögonblicket. Har jag med mig kameran tittar jag mig särskilt omkring för att upptäcka det som jag tycker är vackert, märkligt eller komiskt och som jag vill föreviga på bild. Att skriv och fota är ett sätt för mig att öva mindfulness för att kunna vara mindfull i vardagen.

Föreviga ett ögonblick
 
Uttryck en känsla
Kvällarna mörknar
Dagarna blir kortare
Längtar tillbaka

När man övat mindfulness ett tag blir man mer öppen för olika situationer. Vi har alla olika erfarenheter från livet som gör att vi tolkar situationer vi hamnar i på olika sätt. Vi har också våra inkörda tankebanor som vi lätt hamnar i, men om man lär sig vara uppmärksam, mindful, så  väljer man kanske en annan tankebana. Tänk dig att du går på stan och får se en gammal bekant på andra sidan gatan och ropar: Hej! men den andra personen svarar inte. I den här situationen reagerar vi olika. Vissa upplever att personen i fråga inte vill se dem och då dömer de sig själva och känner sig värdelösa. Andra dömer istället den andra personen och tycker den är otrevlig. Det tredje allternativet är att en del tolkar det som att personen är stressad och bekymrad. Har man övat mindfulness ser man saker i ett större sammanhang och utgår inte från att en tanke är lika med en sanning.

2 kommentarer:

  1. Gillar det du skriver. Jag tänker ofta "här och nu", njuter av det lilla... Hörde för ett tag sedan en kvinna som sa att hon var så trött på Mindfulness hot och dit. Det var inte läge för mig att fråga henne varför men jag har flera gånger undrat vad hon var trött på och varför.
    Jag gick hos en sjukgymnast för en del år sedan och hon jobbade en hel del med mindfulnessövningar. Dem använde jag mig fortfarande av.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara mindful kan nog upplevas som ytterligare ett måste som ska klämmas in i agendan. Jag ser det mer som reflektioner här och nu, vad ser jag, vad känner jag, hur påverkar det min kropp, blir jag glad, blir jag upprörd, och inte som ytterligare ett måste som det ska avsättas tid till utan helt enkelt en del av livet.

      Tack för din kommentar och kram till dig :)

      Radera