måndag 24 februari 2014

Sportlov i Björnrike-Vemdalen

Så blev det vardag igen efter en riktigt härlig sportlovsvecka. För fjärde året i rad spenderade vi sportlovet med att åka snowboard och slalom i Björnrike-Vemdalen och vädret har varit perfekt med både snö, solsken och lagom temperatur.
Med sexstolsliften Grizzly Express 
tar man sig snabbt upp på toppen, 460 m över havet. 
Mot toppen! 
  
Från liften ser skidåkarna rätt pyttiga ut :)
Väl uppe på toppen kan det vara redigt kallt och blåsigt,
där stannar man inte så gärna någon längre stund,
så snabbt ner i pisten igen.
Blå, röd eller svart pist finns att välja, 
 beroende på vilken utmaning man vill ha.
Björnrike är ett ännu inte så utbyggt och exploaterat skidområde vilket gör att det inte är någon trängsel i backarna eller köer vid liftarna, trots att det är sportlov.
Passar mig perfekt som behöver lite utrymme för mina svängar :)
Utsikt över Sonfjället.
Vi är två familjer som brukar dela boende och 
för andra året i rad bodde vi mitt i barnbacken.
 Ett perfekt ski in/ski out-läge.
Här är fullt håll i gång för barnfamiljer hela veckan,
skidskolor, knattedisko, div tävlingar 
och naturligtvis besök av maskoten Valle.
Dessutom finns det bra tillgång till värmestugor där man kan äta sin medhavda matsäck och restauranger för den som inte är förberedd.
 
 För att hålla kostnaderna nere delade vi på kökstjänsten, så varannan dag hade vi lyxen att kunna sätta oss vid dukat bord och slippa disken :)
Så gott som alla måltider var förberedda i förväg så ingen behövde tillbringa allt för mycket tid i köket. Bra rätter att laga i förväg och sedan frysa in är t ex grytor, 
jag hade bl a förberett fläskfilé i dragonsås, och så hittade jag en variant på hamburgare, Sloppy Joes, som var perfekt att värma till lunch.
 
Men en fika för att värma upp sig mellan åken 
måste man ju iaf få unna sig .
Det fina nu när vi kom hem igen var att det var vår här hemma :) så nu hänger vi undan vinterutrustningen för i år och hoppas våren är här för att stanna.

2 kommentarer:

  1. Ni verkar ha varit på ett trevligt ställe. Snowboard skulle jag vilja prova på någon gång. Här är det sportlov den här veckan. Vädret skiftar igår var de vår i luften och idag kallt och rått. Har bara ledigt idag också. I morgon tar mannen över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snowboard har jag själv faktiskt inte vågat mig på att prova, tror jag skulle bryta både armar och ben om jag försökte. Snowboard är det mannen och dottern som åker, sonen och jag håller oss till skidorna. Det positiva med att de åker snowboard har varit att jag de senaste åren har fått sällskap nerför backarna men nu börjar de bli så duktiga så de åter igen åker ifrån mig och står och suckar och undrar vart jag har hållit hus när jag äntligen behagar komma ner till liften, hahaha, man är ju ingen ungdom längre ;) men kul är det och jag tar det i min takt :)

      Radera