torsdag 6 februari 2014

Stekt fiskfilé i ugn

Passade på att köpa fiskfilé över disk igår när de sålde koljafilé billigt. Visste inte riktigt hur jag skulle tillaga fiskfilén när jag kom hem så jag tog och bläddrade lite i den klassiska Rutiga kokboken och bestämde mig för att laga stekt fiskfilé i ugn. Perfekt att steka panerad fiskfilé i ugn, inget os i köket och inte lika mycket fett som sugs in i paneringen. I brist på tid, eller vad jag nu ska skylla på, så blev det en hollandaisesås gjord på pulver till, men vill man kan man ju naturligtvis göra sin egen hollandaiseås.

Stekt fiskfilé i ugn
5-6 portioner

ca 1kg fiskfilé t ex kolja eller torsk
2-3tsk salt
Panering 
1 ägg
ca 3 msk ströbröd
ev 2-3 msk riven lagrad ost
Stekning
 2-3 msk margarin
1 dl vatten

Gör så här 
Lägg fiskfiléerna i en långpanna,
smord eller med bakplåtspapper 
Salta
Strö över ströbröd
och ev riven ost
Klicka på margarinet
Sätt in fisken i mittläge i ugnen i 275 grader
Sänk värmen till 225 grader
Stek i ca 15-20 minuter
Späd med vatten mot slutet av stektiden
Fisken är färdig när fiskköttet är vitt 

2 kommentarer:

  1. Det där låter som något jag borde testa. Min far har tjatat på mig att han vill ha kolja nästa gång han kommer på middag men jag har ännu inte vågat testa. Vet faktiskt inte om jag har ätit kolja alls. Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag absolut du ska bjuda på kolja nästa gång, inte svårt alls och blir riktigt gott.

      Radera