måndag 17 mars 2014

Min yogaresa

Trevande började jag för drygt 2,5 år sedan träna yoga på Friskis&Svettis, vars yoga bygger på Hathayogans grunder. Träningen ledde till att jag fick lättare för att koncentrera mig, kände mindre oro och blev mer rörlig och smidig i min kropp. Dessutom upplevde jag att jag blev en gladare och mer positiv person. Allt detta gjorde att jag blev mer nyfiken och ville lära mig mer om yoga. Nu har jag hunnit prova några olika yogaformer, hatha-, kundalini- och viryayoga, och några olika yogalärare och har nu själv börjat ifrågasätta vad som känns bra för mig och min kropp och vad i yogan som känns viktigt för mig. Som Malin skriver i sin bok, Yoga: ett livsval, så finns det två varianter av yogalärare. Den ena håller i rena träningspass som fokuserar på styrka och vighet. Den andra talar om yogan som en livsstil, hur du ska leva och tänka,  hur du ska agera utåt och inåt. Den lärare jag nu tränar Viryayoga för fokuserar enligt mig lite för mycket på den fysiska yogan, även om hon vid varje pass försöker föra in det filosofiska, och genom att peppa oss att pressa våra kropp i rätt onaturliga ställningar får hon oss att tänka mer på prestation och utförande än att fokusera på att vara här och nu. Jag har utvecklats rejält de här veckorna och blivit så mycket mjukare och rörligare i rygg och bröstkorg, starkare i handleder av att träna mycket hand- och armbalanser och ännu lite smidigare än tidigare, men det är inte direkt någon stilla, meditativt träning även om fokuset ligger helt och hållet på vad jag gör just där och då. Fokuset ligger helt på vilka muskler jag spänner, hur utsträckta och raka armarna är, hur rak ryggen är, osv. Alltså inga ställningar jag direkt vilar i men de gör ju helt klart nytta, jag känner vilken skillnad det gör men saknar ändå det meditativa i Kundalini-yogan. Jag börjar inse att jag själv helt enkelt får börja plocka bitar som jag känner att jag själv mår bra av, både från det andliga och från det fysiska, och sätta ihop till en egen variant av yoga som jag känner att jag är sann i. En fundering jag har är varför fler yogastudios inte utövar hatha-yoga och för in lite mer meditation i den. Kanske något att tänka på om jag själv någon gång startar en egen yogastudio. Tyvärr tror jag det är svårt att få det lönsamt, det verkar vara många som är intresserade och provar på men som sedan inte har uthålligheten eller viljan att fullfölja det hela, att ta sig över den tröskel som det ändå är i början när man känner sig lika smidig och rörlig som ett kassaskåp ;)
Tyvärr är jag inte så flitig med yogan här hemma och skulle önska att jag fick in den mer i min vardag. Som det är nu tar jag ibland till mjukyoga när jag känner att jag behöver koppla av, då sätter jag på Malins mjukyoga och lyssnar till hennes behagliga röst, andas och känner hur lugnet lägger sig. Men som sagt lite mer fysisk yoga skulle jag vilja få in i min vardag och absolut mer meditation. Det är ju bara det där lilla kruxet med tiden och vad jag vill prioritera. Får helt enkelt sätta mig ner och bestämma vad jag vill lägga min tid på. Vad är viktigt för mig, just nu?



2 kommentarer:

  1. Jag yogar ca en gång i veckan här hemma. Då följer jag något jag hittar på nätet. Det är bra för mig som löpare att se till att inte bli stel och det är även bra för andningen eftersom jag lätt får låsningar i bröstryggen. Det är skönt med yoga helt enkelt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt med yoga! Ska försöka få in det som en rutin i min vardag, kanske på morgnarna så att kroppen vaknar och kommer igång. Det vore en riktigt bra start på dagen.

      Radera