måndag 24 mars 2014

Sopplunch med krämiga bacon- och majsmuffins

Gårdagens lunch blev en enkel, men rysligt god grönsakssoppa, gjord på "slattar" från kylskåpet som jag nu slapp slänga. Crème fraichen och vitlöksosten kunde jag göra slut på och vitkålen som legat ett tag kunde jag också använda innan den blev helt förstörd. Tycker det känns som jag tjänar en slant när jag kan laga mat på sånt som jag nästan var på väg att slänga. Till soppan serverade jag krämiga bacon-och majsmuffins.
Grönsakssoppa med smak av dragon
2 portioner

1 morot, riven
1 palsternacka, riven
En bit purjolök, skivad i ringar
100 g vitkål
Olja
1 kycklingbuljongtärning
4 dl vatten
0,5 tsk dragon
1 dl creme fraiche
40 g vitlöksost

Gör så här
Låt grönsakerna fräsa i en gryta i olja i 5 minuter på 
svag värme så grönsakerna inte får färg
Häll över vatten
Smula i buljongtärning och dragon
Låt puttra under lock tills grönsakerna mjuknat
Rör därefter i creme fraiche och vitlöksost

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när kylskåpsrensningar resulterar i sån här god mat, en krämig soppa är aldrig fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, "kylskåpsslattar" ska man absolut inte förringa, utan se som en tillgång att göra fina måltider med.

      Radera