torsdag 24 april 2014

David Batras yoghurtkyckling


På bokrean i år köpte jag David Batras inte så tråkiga indiska mat och den är en fröjd att bläddra i. Det är något särskilt med de indiska kokböckerna som fångar mitt intresse. Indisk matkultur kännetecknas ju av färger, kryddiga dofter och smaker, t ex mustiga grytor och chutnies, och de indiska kokböcker jag läst är bildsatta med färgrika maträtter och indiska miljöer som tilltalar mig och som får mig att vilja resa dit och uppleva detta myller av färger, dofter och människor.
Man kan inte bli annat än inspirerad till att laga indiskt. David Batras yoghurtkyckling var en positiv smakupplevelse, smakade mycket utan att för den skull vara jobbigt stark.

David Batras yoghurtkyckling
4 portioner
1 hel kyckling
 Salt
Peppar 
 Smör

Marinad
2 schalottenlökar
2 klyftor vitlök
1 msk finriven färsk ingefära
1 grön chilifrukt
0,5 kanelstång
3 gröna kardemummakapslar
5 kryddnejlikor
1,5 dl matyoghurt

Till servering 
Ris och chutney


Gör så här
Stycka kycklingen i sex delar
Mixa alla ingredienser till marinaden
Krydda kycklingen med salt och peppar
Blanda kycklingen med marinaden
Låt stå minst en timme i kyl
(gärna över natten)
Lyft upp kycklingen ur marinaden och
bryn i smör
Lägg i en ugnsfast form
Häll marinaden i stekpannan och 
låt koka ihop på medelvärme till en fastare konsistens
Täck kycklingen med marinaden
Stek klart i mitten av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter
Kontrollera att kycklingen är klar genom att skära i köttet;
om köttsaften är klar och genomskinlig är den färdigstekt

En annan indisk rätt som jag kan rekommendera från boken Hurry Curry är
 
Auberginpanna med russin och nötter
och det receptet hittar du Här

2 kommentarer:

  1. Jag måste bara fråga, ska kycklingen vara hel även när man lagar till den, eller delar du upp den? Ska den marineras hel? Känns lite svårt att täcka en hel kyckling med marinaden o få in i ugnen.
    /Trollmamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade visst den lilla detaljen att kycklingen ska styckas i sex delar, ska genast åtgärda detta :)
      Det går ju naturligtvis även bra att använda redan styckade delar, som kycklingklubbor t ex.


      Radera