söndag 25 maj 2014

Rabarberkaka med kardemumma på Mors dag

Mors dag idag. Min egen Mor är ute och far med Far ;) någonstans i Sverige med deras husbil, så henne blir det till att gratulera per telefon. Mina egna barn kommer sova till lunch, så en grattiskram från dem får jag vänta på fram tills dess, om de nu ens vet att det är mors dag ;) Medans jag väntar tänker jag ta cykeln till vallokalen och rösta i EU-valet. Tycker det är viktigt även i detta val att ha en åsikt och påverka valresultatet. Många tycker inte det berör dem vad som bestäms nere i Europa, men ska några sitta i Europaparlamentet och bestämma över detaljer här hemma för oss i Sverige vill jag gärna vara med och göra det jag kan för att det ska vara rätt personer som är med och påverkar dessa beslut, som i slutänden även berör oss. 
Har du inget att bjuda på till kaffet idag på Mors dag svänger du snart ihop den här goda rabarberkakan med kardemumma. 

 
 Rabarberkaka med kardemumma

75 g smör
1,5 dl mjölk
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Topping
200 g rabarber
0,5 msk potatismjöl
0,5 dl strösocker
1 msk kardemummakärnor

Gör så här
Smält smöret
Tillsätt mjölken och låt svalna något
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker
Tillsätt mjölblandningen tillsammans med det smälta smöret
till äggblandningen
Skiva rabarbern tunt och blanda med socker och potatismjöl
Stöt kardemummakärnorna i en mortel
Blanda dem med rabarbern
Häll smeten i en smord sockerkaksform, 21 cm i diameter
Strö rabarberblandningen över
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 minuter
Låt kakan vila något innan du stjälper upp den
Låt svalna och skär i bitar

Till sist ett stort grattis till alla mammor på Mors dag!

2 kommentarer: