torsdag 10 juli 2014

Jordgubbstrifle - jag kallar den jordgubbstårta i skål


Har ni ätit tårta i skål någon gång? Nu har jag det, och jag kan inte komma på något enklare sätt att servera en smarrig tårta/dessert på än att helt enkelt blanda alla komponenter till en jordgubbstårta i en skål, ställa fram den på bordet och sedan låta alla ta för sig direkt ur skålen, och har du riktig tidsnöd behöver du inte ens baka sockerkakan själv utan kan smula ner köpesockerkaka :) I Storbritannien och Australien kallar de desserten för jordgubbstrifle, jag kallar den för jordgubbstårta i skål ;) 
Receptet hittade jag i Nadjaskitchen. Tack för det, Nadja!

 Jordgubbstrifle
4-6 portioner

400g jordgubbar
2 dl mjölk
5 msk marsanpulver
2 dl vispgrädde 
150g   sockerkaka
50 g mandelspån, gärna rostade
5 tsk kokosflingor, gärna rostade

 Gör så här
Vispa ihop mjölk och marsanpulver
Ställ i kylen en stund för att tjockna
Vispa grädden 
Blanda grädde och marsankräm och ställ i kylen
Skiva jordgubbar och smula/tärna sockerkaka
Varva jordgubbar, sockerkaka, vaniljgrädden, mandelspån och kokos i en glasskål
Varva tills skålen är fylld
Avsluta med mandel, kokos och några jordgubbar på toppen

2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta

    Vad skoj att triflen blev uppskattad. Det är som du säger ett superenkelt men gott sätt att bjuda något fint på och som inte behöver ta någon tid alls. Tack för länken.

    Kram kram Nadja

    SvaraRadera