måndag 28 juli 2014

Veckans receptbok - Allting gott och alldeles för mycket av Edward Blom

Edward Blom, en man jag egentligen inte vet så mycket om men som genom sin personlighet har lämnat avtryck. Han dyker upp titt som tätt i TV:n, ofta i samband med mat och dryck, men vad är han egentligen? Kock? Vinexpert? Kanske doktor, med intresse för mat och dryck? Vad vet jag, kanske hans kokbok kan ge svar.  
En incident jag iaf förknippar med Edward Blom är när han förra julen på Bingolottos uppesittarkväll nästan brände ner hela studion när han kokade någon slags tysk glöggdessert, hällde sprit över en sockertopp och stora lågor slog upp. Elden släcktes snabbt, Edward tog det hela med ro och fortsatte babbla på som om inget hade hänt, haha....skön snubbe :) 

 

Så när jag fick se hans kokbok "Allting gott och alldeles för mycket" på biblioteket förra veckan blev jag nyfiken på vad den kan innehålla. Det visade sig att Edward är intresserad av historia och gamla recept från förr och berättar i boken om bl a svenska kalaskokerskor i mitten av 1900-talet och fransk matlyx från 1800-talet. 
Många av recepten är från hans uppväxt med student- och reseminnen, men jag måste nog säga att pricken över i:et är de två ovärderliga recepten som stillar fyllehungern och baksmällan ;) om man nu skulle ha en tendens att lida av det :) Nu ska det bli kul och se om denna storslagna receptbok är något att ha till vardags för en vanlig heltidsarbetande morsa när hon ska till och få fram något snabbt på middagsbordet. 

Önskar er en skön vecka! 




2 kommentarer:

  1. Så många bra tips du delar med dig av här! Bamsebiffen, vilken bra grej, måste testa. Och kakorna ska göras en regnig dag, behöver fylla på i frys och skafferi känner jag.
    Jag minns med Edward sedan uppesittarkvällen, han åt och åt hela tiden tyckte jag, he he...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del människor märks helt enkelt, ha ha...
      Dottern ryser när hon ser honom :)
      Ha det gott!

      Radera