måndag 25 augusti 2014

Päronchutney passar utmärkt till dessertostar

Päronen är klara för att skördas men tyvärr har jag inga egna päron att skörda i år. 
Ett endaste litet päron finns i vårt päronträd, så päron får jag helt enkelt köpa om jag vill koka min egen päronchutney i år. Päronchutney passar fint till kött, men det passar även utmärkt  till dessertostar. Chutney kan man för övrigt koka på en massa andra olika bär, frukter och grönsaker. Varför inte prova på att koka en chutney på krusbär, om du har det i frysen, eller kanske testa en på tomat och squash.

Päronchutney 
4 portioner 

2 päron
1 rödlök
1 spansk peppar
1 apelsin
1/2 dl socker
1 msk vinäger
1/2 dl hackad persilja 

Gör så här 
Skala och skär päron och lök i bitar
Ansa och strimla pepparn
Riv skalet och pressa ur saften från apelsinen
Blanda allt tillsammans med socker och vinäger
Koka sakta i ca 20 min eller tills chutneyn har tjockna
Rör ner persiljan 

2 kommentarer:

  1. En anledning till att plantera fruktträd alltså, man kan göra egen god chutney ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, det går lika bra med "köpepäron" ;)

      Radera