söndag 31 augusti 2014

Tänd ett ljus för att hitta lugn och harmoni



Levande ljus har länge använts som ett sätt att skapa lugn och harmoni, t ex vid bön och meditation, så om du känner dig stressad eller orolig är ett tips att tända ett ljus och bara låta blicken vila på lågan en stund. Blunda, försök att tänka på ingenting och ta några djupa andetag. Bara att stanna upp för en kort stund ger dig lugn och ny energi. 
Låt stunden vara speciell. Tänd för dig ett speciellt ljus, på en speciell plats och försök att hitta lugnet i din kropp. 

Min speciella plats har jag i källaren där inget stör. 
Jag rullar ut min yogamatta och tänder ett ljus, sätter på lugn behaglig musik, och försöker att varken tänka framåt eller bakåt, utan koncentrerar mig bara på här och nu. 
Jag använder gärna ljus som brinner med stor och klar låga, som gör det lättare att fokusera blicken. Som det här ljuset, som är tillverkat av Baraanna i 100% stearin.

2 kommentarer: