onsdag 29 oktober 2014

Har du ätit?

är tydligen en vanlig hälsningsfras i Indien, och då vill det ju till att den som frågar verkligen har något att bjuda på. För jag antar att det inte bara är en tom artighetsfras för dem, utan när de ställer frågan förväntar sig den tillfrågade att bli bjuden på mat, och inte som i Sverige, då vi lite slentrianmässigt frågar: Hur är det? och sen egentligen inte har tid, lust eller ork att lyssna på svaret, och vi svarar artigt: Jo, det är bara bra, fast det kanske inte alltid är det, bara för att inte besvära den som frågade med våra krämpor och bekymmer. Nå, ja...
I takt med att jag fått upp ögonen för indisk mat, och även för yogan, har drömmen att någon gång besöka detta land fötts. Indisk mat kännetecknas ju av färger, kryddiga dofter och smaker, som kardemumma och ingefära, och när jag äter indisk mat drömmer jag mig ofta bort till detta, vilket jag iaf inbillar mig att det är, doftande och färgrika land. Svår fattigdom finns ju naturligtvis, och miljön kanske inte är den bästa på Bombays myllrande gator, men jag tror ändå att de försöker lätta upp sina liv så gott det går med glada färger och härliga dofter. 






Så i år står boken Bombey takeaway på min önskelista till jul. En bok som jag tror är full med färgrika maträtter och indiska miljöer och som jag hoppas ska ge ytterligare liv till mina drömmar, och öka mina chanser att förverkliga denna resa för att på plats få uppleva detta myller av färger, dofter och människor.
Sen är det som sagt inte bara maten som lockar, utan yogan har ju också sitt ursprung i Indien, och även det är en stor anledning för mig att vilja resa dit. 


Har du någon drömresa du vill göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar