onsdag 5 november 2014

Fläskfilégryta på mannens vis

Mannen är mer modig än jag när det gäller att laga mat efter eget huvud och smaklökar. Jag föredrar att använda och följa ett recept till punkt och pricka, kanske jag utesluter någon ingrediens någon gång om den inte finns hemma men annars gör jag för det mesta som det står i recepten. Det här receptet är ett resultat av min mans kreativitet i köket.
Är man matsmart lagar man en stor laddning så det räcker till matlådor. Tänker ni göra många lådor för att frysa in rekommenderar jag att koka ris till grytan istället, för tinad fryst potatis är ingen höjdare att äta. 

Fläskfilégryta
8 portioner

1-1,5 kg fläskfilé
3 gula lökar
2 msk vetemjöl
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
4 dl vatten
4 dl crème fraiche
2 msk äkta soja
3 msk svart vinbärsgelé
Gröna ärter

Gör så här
Putsa och skiva fläskfilén
Stek i margarin/smör
Lägg över det stekta köttet i en gryta
Skala och hacka löken
Bryn löken och lägg över i grytan
Strö över mjöl, salt och peppar i grytan
Rör om
Späd med vatten och rör om
Koka ca fem minuter
Tillsätt crème fraiche, soja, gelé och ärter
Hetta upp och smaka av med ev mer salt och peppar

Vill man att grytan ska smaka mer vilt kan man byta ut fläskfilén mot djupfryst ren- eller älgskav och krydda grytan med några teskedar torkade enbär och några lagerblad.

1 kommentar:

  1. Ciao, mi piace provare nuove ricette per poter conoscere anche culture a me sconosciute, questa ricetta la proverò di sicuro, grazie, Patrizia.

    SvaraRadera