onsdag 17 december 2014

Pepparkaksbollar med smak av cognac

Dessa pepparkaksbollar är rätt kryddiga i smaken, och kanske inga bollar man bjuder barnen på barnkalaset på, men vill man göra dem lite mer barnvänliga utan smak av cognac kan man byta ut cognacen mot färskpressad apelsinsaft istället. 
Men är det barnkalas kanske man hellre väljer att göra vanliga traditionella chokladbollar, och det receptet hittar man HÄR.

 Pepparkaksbollar med smak av cognac

200 g mandelmassa
100 g smör
1 msk malen ingefära
1 msk malen kanel
2 tsk malen kryddnejlika
1 nypa salt
1 msk cognac
Kokos/Pärlsocker

Gör så här
Riv mandelmassan grovt
Blanda med övriga ingredienser
Rulla bollar och vänd i kokos el pärlsocker
Förvaras i kylen


Jag konstaterade, när jag började botanisera bland flaskorna i barskåpet för att ta reda på om vi möjligtvis hade någon cognac hemma, att vi inte dricker eller använder särskilt mycket cognac i det här hushållet. Letade upp ett recept på amerikanska blondies här i bloggen, som jag visste att jag använt cognac till, och tydligen är det 1,5 år sedan jag använde cognac senast. Kanske att det har sjunkit liite i flaskan, när man tittar efter noga på bilden, men den kanske helt enkelt har avdunstat ;)

Klicka på länken för recept!

2 kommentarer:

  1. Ha ha , du kan väl inte låta dyra droppar dunsta bort, sitter här med min rethosta och borde kanske bota den med en klunk av innehållet i den flaskan ;)
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog faktiskt några droppar igår, skyllde också på envis hosta :)

      Radera