onsdag 7 januari 2015

Kokt kyckling med currysås - näringsrik mat utan tillsatser



Hade en hel kyckling liggandes i frysen, brukar köpa på mig det när det är bra pris, som jag kokade till middag härom dagen. Efter julens frosseri känns det bra att äta hälsosam, näringsrik mat utan tillsatser. Vanlig, hederlig husmanskost i lagom stora portioner.
När jag kokar kyckling brukar jag även passa på att koka ner buljongen till en fond och frysa in i portioner om 2 dl. Den hemlagade fonden, som inte innehåller något salt och som är så mycket godare än de färdigköpta fonderna och buljongtärningarna, tar jag fram vid senare tillfälle och använder som grund till soppor och såser. I det här fallet använde jag mig av buljongen direkt och kokade en currysås till den kokta kycklingen.


Hel kokt kyckling
4 portioner

1,5 kg hel kyckling
1 morot, grovt skivad
20 cm purjolök
1 gul lök, skivad i klyftor
10 st vitpeppar- svartpepparkorn
2 vitlöksklyftor, krossade
0,5 tsk timjan

Gör så här
Lägg kycklingen i en kastrull och täck med vatten
Koka upp och lägg i de andra ingredienserna
Låt koka i ca 45 minuter, skär i lårets tjockaste del
om du är osäker på att kycklingen är färdigkokt
Sila av buljongen
Låt kycklingen svalna
Dela kycklingen i portionsbitar el 
plocka av köttet från kycklingen
Köttet passar utmärkt i en soppa, pasta eller sallad

Currysås
ca 1 tsk curry
3 msk smör
o,5 grönt äpple
0,5 dl vetemjöl
7-8 dl av kycklingbuljong
Salt

Gör så här
Finhacka äpplet
Fräs i smör tillsammans med curry i ca 30 sekunder
Rör i mjölet
Ta upp kycklingen ur buljongen
Sila i buljongen i kastrullen, lite i taget och vispa ut klumparna
Späd med buljongen till önskad tjocklek
Koka på vag värme ett par minuter
Smaka av med salt och ev mer curry

Kycklingfond
Kyl ner buljongen
Avlägsna sedan det stelnade fettet med en slev
Reducera (koka ner) buljongen till hälften, ca 30-45 minuter
Koka inte för våldsamt, då kan fonden bli klistrig
Frys in fonden i 2 dl-förpackningar
Fonden håller även 2-3 dagar i kylen

Mer kyckling!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar