torsdag 8 januari 2015

Mitt mål att äta mer hälsosamt - 5 kostråd för att lyckas nå målet

Nytt år och som sagt en hel del nya löften, och ni är säkert flera, som liksom jag, har som mål att äta mer hälsosamt för att kunna leva ett långt och friskt liv. Men vad bör man då egentligen tänka på om man vill äta mer hälsosamt? Det är ju ingen vits med att sätta upp mål om man sen inte tar reda på hur man ska göra för att lyckas nå sina mål. 
Enligt Livsmedelsverkets kostråd bör man om man vill äta hälsosamt:


  • äta mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
  •  i första hand välja fullkorn när man äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • gärna välja nyckelhålsmärkta livsmedel.
  • äta fisk ofta, gärna två-tre gånger i veckan.
  • gärna använda flytande margarin eller olja i matlagningen.

Två av de 5 kostråden, att äta mycket frukt och grönt och att använda flytande margarin el olja i matlagning, tycker jag att jag redan nu lever upp till. Punkten fullkorn lever jag delvis upp till, det är t ex ytterst sällan jag äter vitt bröd, gröten på morgnarna kokar jag av fullkornshavregryn och jag väljer emellanåt att koka råris istället för vanligt vitt ris, pastan jag äter däremot är aldrig av fullkorn, så där kan jag absolut bättra mig. Fisk äter jag en hel del, men kan bli bättra. När det gäller nyckelhålsmärkta livsmedel är det inte ett medvetet val jag gör i affären. Eftersom det inte är ett krav, utan en frivillig märkning är det ju svårt att jämföra varor, då kan ju en produkt utan märkning vara minst lika hälsosam som en med. Jag ska iaf börja titta efter nyckelhålsmärkning på varorna och se om jag kan göra aktiva val. Hur gör ni, brukar ni handla varor som är nyckelhålsmärkta, och har ni då några tips på vad jag kan tänka på när jag jämför med liknande produkter utan märkning?
Förutom de 5 kostråden ska man ju även tänka på att inte stoppa i sig för mycket av läsk, godis, bakverk, glass och snacks, och att äta regelbundet - frukost, lunch, middag och något mellanmål, vilket jag i det stora hela lever upp till. Jag äter inga kopiösa mängder av något av de uppräknade livsmedlen. Visst kan det bli snacks på både fredag- och lördagskvällen, glass någon gång ibland, läsk ytterst sällan och bakverk mest i perioder, t ex vid födelsedagar, men jag behöver egentligen inte göra några större förändringar där, det skulle i så fall vara mindre snacks, då :)
Äter regelbundet gör jag också. Det kan bli lite si och så med regelbundenheten på helgerna, då frukost och lunch ibland nästan infaller samtidigt ;) men i veckorna är måltiderna helt klart regelbundna, och det har blivit så mycket bättre sen jag började jobba 8-17, rak vecka.Tidigare när jag jobbade en del kvällar och hade lediga vardagar kunde det hända att jag hoppade över lunch eller middag, men det är ytterst sällan det händer nu för tiden. 

Det finns ju många goda och nyttiga recept här på bloggen så det borde inte vara några problem att plocka ut recept och sätta ihop till olika menyer om man vill laga och äta mer hälsosamt. Hjälper er på traven här med en meny med recept från bloggen, med utgångspunkt från livmedelsverkets 5 kostråd och rådet att äta regelbundet. 
Klicka på länkarna för recept.


Frukost

Lunch
 
 

Mellanmålet på kvällen kanske är onödigt men vet av egen erfarenhet att man kan bli rätt sugen fram på kvällskvisten, så istället för en macka tycker jag man gott kan unna sig en smoothie om man är sugen. Mellanmålet på förmiddagen har jag hoppat över här, själv brukar jag äta en banan till kaffet på fikarasten. Sen beror det ju på hur aktiv man är, har man varit på gymmet och tränat, eller har ett tungt jobb kanske det behövs något matigare till mellanmålen på förmiddag och kväll. 
Om jag nu gör en sammanfattning av menyn så kan jag konstatera att den mängden frukt och grönt som livsmedelsverket rekommenderar uppfylls i och med fruktsalladen till frukost, avokadon och grönsakerna till lunch, ugnsbakade grönsaker och rårivna morötter till middag och smoothien till mellanmålet på kvällen. Grövre mjöl och fibrer hittar vi i rågbrödet och müslin till frukost och i fullkorns tunnbrödet till lunch. Fisk ska vi ju äta mycket av så därför valde jag ett recept på lax, och i kategorin "fisk" här på bloggen finns hela 80 olika förslag på rätter du kan laga med fisk, så det borde utan problem gå att variera sig och äta fisk flera gånger i veckan. Genom att ugnsbaka lax och grönsaker kommer vi smidigt undan matfettet i matlagningen, möjligen att man ringlar lite olja över grönsakerna, men det är inget tvång. För att toppa menyn och göra den särskilt hälsosam kan man se till att välja nyckelhålsmärkta livsmedel, men det måste jag själv som sagt bättra mig på.
Nu är detta bara ett förslag på hur du med hjälp av mina recept här i bloggen kan plocka ihop en hälsosam meny efter livsmedelsverkets kostråd. Jag har inga som helst vetenskapliga bevis för att just de här rätterna skulle vara mer hälsosamma än andra, utan jag har bara valt ut och satt ihop rätterna till en meny utefter hur jag tolkar livsmedelsverkets kostråd. Hör gärna av dig, här i kommentarsfältet, eller i ett mail, du har adressen i fältet till höger, och berätta om du använder dig av mina recept, eller berätta hur du lägger upp dina menyer för att kunna äta mer hälsosamt. 

Lycka nu till med målet att äta mer hälsosamt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar