torsdag 26 mars 2015

Falukorvsgryta på indiskt vis

Falukorv var länge sedan jag lagade, så idag tog jag och använde falukorv i en gryta, smaksatt på indiskt vis med vitlök, ingefära och curry. De andra i familjen brukar steka falukorv mellan varven, lite fantasilöst kan jag tycka, men det aktar jag mig mycket noga för att nämna för jag är oerhört tacksam över att de överhuvudtaget lagar mat, utan knot, varsin dag i veckan, vecka efter vecka. Jag behöver då absolut inte oroa mig för att de inte kan laga mat när de flyttar hemifrån :)

Falukorvsgryta på indiskt vis
4-6 portioner

400 g falukorv
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
30 g ingefära
500 g blomkål
1 burk kikärtor
1,5 msk curry
1 burk krossade tomater
2 dl matlagningsgrädde
Salt
Svartpeppar
Till servering
Ris
Naturell yoghurt
Persilja el koriander

Gör så här
Strimla lök, vitlök och skalad ingefära
Skär falukorven i strimlor och 
blomkålen i mindre bitar
Hetta upp en stor stekpanna eller gryta
Fräs lök, vitlök och ingefära tills löken är mjuk
Tillsätt falukorv, blomkål och kikärtor
Fräs alltsammans ytterligare några minuter på hög värme
Slå på krossade tomater och grädde
Krydda med salt och peppar
Koka samman i ca 5-10 minuter
Rör om då och då under tiden
Servera med persilja el koriander och en klick yoghurt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar