torsdag 23 april 2015

Kassler i ugn medans jag njuter av solen

Plötsligt kom sommaren. Fortfarande kallt på morgnarna, men på dagarna har det ju  varit kanonväder. Nu sitter ju jag inne på mitt kontor hela dagarna, men humöret lättar ändå avsevärt när solen skiner utanför fönstret, och lika förvånad blir jag varje dag när jag kliver ut i solen efter arbetsdagens slut och känner värmen slå emot mig, är det så här varmt det är :) När jag kommer hem sen från jobbet lyser solen ytterligare någon timme på vår altan, innan den försvinner ner bakom träden, igår var det därför perfekt att laga kassler i ugn, så jag hann sitta en stund och njuta av solen medans kasslern stod i ugnen. Fint med mat som sköter sig självt :

Kassler i ugn
4 portioner

ca 500 g kassler
0,5-1 squash, tärnad
5 st soltorkade tomater, hackade
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 msk kalvfond
Saften av citron
Salt
Peppar
Till servering
Potatis
Grönsallad

Gör så här
Skär kasslern i skivor, ca 1 cm tjocka
Lägg i en ugnsform
Ställ formen i mitten av ugnen i 200 grader och låt kassler få lite färg
Under tiden kokar du en sås på grädde och creme fraiche
Låt koka upp och tillsätt kalvfond
Smaka av såsen med citronsaft, salt och peppar
Tänk dock på att inte salta för mycket då kasslern i sig är salt
 Ta ut kasslern och strö över squash och soltorkade tomater
Häll över såsen och ställ tillbaks formen i ugnen
Baka kasslern i ugnen i ca 20-25 minuter

Idag var det inte lika soligt och varmt så istället för att sitta i solen tog jag och sprang 
3 km när jag kom hem. 3 km går riktigt bra att springa nu
om fem veckor är det 5 km som gäller. 
Tror nog jag kommer lyckas med mitt mål, att springa Vårruset utan att gå.

2 kommentarer:

  1. Alltså...nu blev jag galet hungrig!
    Lät som något jag skulle sluka.

    Fin helg till dig/ Kram Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, slukade just resterna till lunch. Slurp! :)
      Kram till dig!

      Radera