lördag 30 maj 2015

Toscamazariner med rabarber


Guud, vilket trist väder!! Men inget ont som inte har något gott med sig ;) 
Regn innebär att man får hitta på något inomhus, och då passar det ju bra att baka. 
Rabarber har vi gott om i vår trädgårdoch den senaste tiden har det både 
bakats och lagats mat på rabarber här hemma.


De här mazarinformar köpte jag för en massa år sedan på loppis, 
och vad jag kommer ihåg har jag aldrig använt dem, 
men idag kom de till användning 
när jag bakade små toscamazariner med rabarber.
Har du inga liknande formar går det bra att använda aluminiumformar.

Toscamazariner med rabarber
ca 20 stycken

Pajdeg
125 g smör
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl florsocker
1 ägg
+ 1 ägg för pensling

Fyllning
200 g rabarber, hackade
1 msk potatismjöl
1 msk socker

Toscasmet
100 g smör
100 g mandelspån
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk

Gör så här
Blanda alla ingredienser till pajdegen och arbeta ihop till en deg, 
använd matberedare eller som jag elvisp med degkrokar
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper
Stansa ut rundlar eller ovaler i samma storlek som formarna
Tryck ut i formarna och ställ dem i kylen en stund
Blanda den hackade rabarbern med potatismjöl och socker
Blanda samman ingredienserna till toscasmeten i en kastrull
Sjud under omrörning tills det tjocknat
Ta fram de degklädda formarna
Vispa upp ett ägg och pensla degen inuti formen,
för att undvika att degen blir blöt av rabarbern
Fyll formarna med rabarber
Toppa med toscasmet
Baka i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 20 minuter, 
tills toscan fått fin färg


Receptet hittade jag HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar