onsdag 30 december 2015

Allt i en gryta av Lisa Lemke - portergryta med fänkål och choklad

Eftersom jag har semester och all tid i världen så fanns det utrymme att laga en mustig gryta ur Lisa Lemkes receptbok Allt i en gryta som jag fick i julklapp. 
Att laga gryta är perfekt eftersom den står och puttrar och sköter sig själv på spisen medans jag kan göra annat. Dessutom blir det minimalt med disk...
Jag gjorde den reda igår för Lisa rekommenderar att låta en gryta stå till sig en dag eller två innan den serveras, och just idag passade det utmärkt att ha maten förberedd eftersom vi har varit på stan hela dagen och letat mattor och sänglampor till vårt sovrum och även handlat det sista inför morgondagen
Att jag valde att göra just den här grytan beror på att jag blev oerhört nyfiken på hur en gryta med choklad i smakar, och nu när jag vet kan jag berätta att det inte alls var en obehaglig smakupplevelse, snarare tvärtom :

Portergryta med fänkål och choklad
4 portioner

2 små gula lökar
2 vitlöksklyftor
350 g morot
350 g palsternacka
600 g högrev
2,5 msk hela fänkålsfrön
Olja att steka i
3,5-4 dl porter (öl)
3,5-4 dl mörk oxbuljong
Salt
Svartpeppar
75 g mörk choklad (64-74 %)
Pressad saft från en apelsin
Ev maizena att reda av med
Till servering
Kokt potatis

Gör så här
Skala och hacka gul lök och vitlök
Skala och skär morot och palsternacka i mindre bitar
Putsa köttet och skär det i ca 1,5 cm stora tärningar
Mortla fänkålsfröna
Hetta upp en gryta eller kastrull med olja och bryn köttet
Rör ner lök, vitlök och fänkålsfrön och fräs tills löken är mjuk
Tillsätt rotfrukter, porter och buljong
Häll eventuellt på mer buljong om vätskan inte täcker kött och grönsaker
Krydda med salt ock peppar och koka upp
Skumma av grytan och fortsätt koka under lock på medelvärme i ca 1 timme eller tills köttet är riktigt mört
Hacka chokladen och rör ner den tillsammans med apelsinsaften och smaka av med salt och rikligt med svart peppar
Red, om så önskas, av grytan med maizena



Allt går att sälja med mördande reklam...


för jag var inte alls ute efter någon öl idag på Systembolaget, 
men de här flaskorna kunde ju inte bara stå där och se fina ut ;)
Som tur var passade de finemang till grytan...
Nr 1538.



Redo för party :)

1 kommentar:

  1. Grytor älskar min man att göra. Den låter god. Så den får han testa och jag smaka. Ha ett gott slut och riktigt Gott nytt år. Kram Pernilla

    SvaraRadera