lördag 2 januari 2016

Månadens middagstips december - vardagsmat

Vad är bra vardagsmat för dig? För mig är det mat som är planerad och förberedd så det bara är att sätta igång med matlagningen när jag kommer hem från jobbet. Det värsta jag vet är när jag inget har planerat och måste stå och rota i frysen efter något som först behöver tinas, eller att stå i affären och försöka komma på något ätbart och sedan vad jag ska ha för ingredienser till det.  Sen tycker jag även det är viktigt att vardagsmaten är varierad, både smakmässigt och ur näringssynpunkt.
Finns en hel del bra recept här i bloggen under etiketten vardag om du känner att du vill ha tips och inspiration till en mer varierad och näringsrik vardagskost nu efter helgernas frosseri. Ska jag välja ett recept ur samlingen så blir det ett som går snabbt och lätt att laga och som dessutom räcker till matlådor.

Kassler i sötsur sås
8 portioner

1 kg kassler
1 gul lök
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
1 burk ananas + spad ( 227g)
1 dl tomatpuré
6 dl vatten
2 dl vitvinsvinäger
2 dl socker
2 hönsbuljongtärningar
3 msk maizenamjöl
Till servering
Ris
Sallad  

Gör så här

Skär kasslern i bitar
Skär lök, paprika och ananas i bitar
 Finhacka vitlöken
Bryn kasslern i en gryta
 Lägg i lök, paprika, vitlök och bryn lite till
Vispa samman vatten, vinäger, socker, tomatpuré, buljong, ananasspadet och maizena
Häll blandningen över kasslern och låt puttra i ca 5 minuter
Lägg i ananasen och låt koka ytterligare någon minut


Har även fått ett tips på vardagsmat från Millas hälsoblogg;

Tortellini med tomatsalsa 
4 portioner

4 tomater
1 rödlök
1 dl färsk hackad basilika
100 g fetaost
        Salt och svartpeppar
500 g färsk tortellini med spenat och ost

Gör så här
Skär tomaterna i små tärningar 
Skala och hacka löken
Smula osten
Blanda tomater, lök, basilika, ost, salt och peppar
Koka pastan och servera med tomatsalsan

Låter ju supergott och framför allt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar