söndag 14 februari 2016

En festmåltid med purjolöksinbakad torskrygg och vit chokladmousse med polkasmak

Till min älskade familj på Alla hjärtans dag, bara för att de är det finaste jag har :)


Rara Pernilla med bloggen Flower of fame mailade mig receptet på deras nyårsmiddag som jag tyckte såg oerhört god ut, receptet är från Håkan Larssons kokbok Fredagkväll med mat och vin, men jag funderade på vid vilket festligt tillfälle jag skulle kunna laga denna festmåltid. Så slog det mig att Alla Hjärtans dag faktiskt inföll på en helg och att det därför skulle passa utmärkt att skämma bort min älskade familj med en fin middag bara för att visa dem hur mycket de betyder för mig. Nu blev ju middagen av igår, men vad sjutton, en dag hit eller dit...
Idag blir det istället ett biobesök. The Revenant med Leonardo DiCaprio ska vi se.


Dukningen fick gå i vitt, grönt och rosa för att matcha menyn.


Menyn skrev jag ut på vanligt vitt papper, 
klippte ut texten och klistrade fast på tårtpapper som fick agera bordsunderlägg. 


Likaså gjorde jag till desserten 
men med en storlek mindre tårtpapper och med hjärtan istället.


Till maten drack vi en vit bourgogne som gick fint ihop med fisk och ansjovisskum.
Couvent des Jacobins, nr 5798.




Purjolöksinbakad torskrygg med ansjovisskum och rödgrönt fräs
4 portioner

600 g torskrygg
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 stor purjolök, det gröna
Ansjovisskum
3 msk finstrimlad purjolök, det vita
1 msk smör
75 g ansjovisfilé, hackad (spara spadet)
 3 dl vispgrädde
0,5 dl finhackad gräslök
Rödgrönt fräs
150 g sockerärter
1 röd paprika
1 stor fast tomat
2 msk smör
2 krm salt
Till servering
Kokt pressad potatis

Gör så här
Skölj och ansa några rejäla bitar av det gröna från purjolöken
Koka dem mjuka i 2-3 minuter
Häll av och spola i kallt vatten
Låt rinna av på hushållspapper
Salta och peppra fisken
Slå in fisken i purjobladen och packa sedan in i aluminiumfolie till ett runt paket, snurra ändarna som en smällkaramell
Ugnsbaka i form i 150 grader till  55 garder innertemperatur, ca 30 minuter
Ta ut och låt vila i 5 minuter
Fräs purjon till ansjovisskummet i smör utan att den tar färg
Tillsätt ansjovisfilé och grädde
Låt koka ihop i 2-3 minuter
Mixa till en skummig sås
Smaka ev av med ansjovisspad
Tillsätt gräslöken precis innan servering
Dela sockerärterna i halvor
Skär paprikan i små bitar
Skålla och skala tomaten
Ta ur kärnorna och skär i bitar
Fräs sockerärter och paprika mjukt men knaprigt i smör
Tillsätt tomaten på slutet
Salta

Vit chokladmousse med polkasmak
6-8 portioner

150 g vit choklad, av bra kvalitet
2 dl vispgrädde
100 g kesella
1 ägg
Pepparmyntsolja/arom
Röd hushållsfärg
Ev polkakross

Gör så här
Smält chokladen över ett vattenbad på svag värme
Ställ åt sidan medans du vispar vispgrädden
Vispa grädden så fast så den precis börjar få "toppar"
Vispa upp ägget
Rör ner chokladen under kraftig omrörning
Rör sedan ner kesellan
Se till att det blandas väl
Vänd ner grädden
Ta ca 1/3 av moussen och lägg i en egen skål
Tillsätt pepparmyntsolja/arom efter smak och lite hushållsfärg
Krossa ev polkagrisar med en mortel för lite crunch och blanda i
Blanda väl och vänd sedan ner blandningen i den vita moussen
Rör bara lite så att färgerna marmoreras
Lägg upp eller spritsa moussen i små glas
Ställ i kylen till servering, men minst 1 timme
Servera med krispiga jordgubbskulor, strössel eller frukt på toppen




Vad för gott bjuder du på om det ska vara en lite extra festlig måltid?
Lämna gärna ditt tips på festmåltiHÄR,
till Min Lilla Kokvrås Månadens middagstips 


All kärlek!

2 kommentarer:

  1. Så fint du gjort till din familj. Hoppas ni tyckte det var lika gott som vi gjorde. Ha en fin alla hjärtans dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tyckte vi! Ansjovisskummet "is to die for" :)
      Fin alla hjärtans dag! kram

      Radera