söndag 10 april 2016

Kryddiga nötter och ölprovning


Igår testade vi några nya öl som kommit ut på marknaden.
Trolltunga lät ju onekligen spännande, men enligt mitt tycke och smak var den på tok för syrlig. Kan inte tänka mig att den passar till något. Ska man dricka den ska man dricka den som en dryck före maten, och då helt utan tilltugg, enligt mig. 


Och den passade då rakt inte till våra kryddiga nötter, och inte heller till pizzan vi åt. Nej, någon mer trolltunga blir det inte för min del.


Den andra ölen vi testade var Jämtlands bärnsten, en ljus lager, som jag däremot tror passar till det mesta med sin milda, fruktiga smak. Den passade utmärkt till både våra kryddiga nötter och pizzan, och receptet på nötterna kommer här;

Kryddiga nötter
6-8 portioner

6-8 dl blandade nötter, 
t ex cashewnötter, hasselnötskärnor och valnötter
4 msk smör
2 msk kokossocker
3 msk muscovadosocker
1 tsk flingsalt
0,25 tsk chilipulver

Gör så här
Bred ut nötterna på en plåt med bakplåtspapper
Rosta dem i mitten av ugnen i 175 grader i ca 5-10 minuter,
passa noga så de inte blir brända
Rör gärna om någon gång under tiden
Smält smöret i en stekpanna, utan att det tar färg
Rör i kokossocker, muscovadosocker, salt och chilipulver
Ta pannan från värmen och blanda i nötterna
Bred ut nötterna på bakplåtspapper och låt kallna

Receptet på pizzan får ni ge er lite till tåls med, men det kommer inom kort...

1 kommentar:

  1. Är dock ingen öldrickare, men nötter älskar jag. Låter gott med kryddiga nötter. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera