onsdag 4 maj 2016

Biff med bambuskott och champinjoner

Lill-lördag och imorgon är det helgdag :Skönt med en ledig dag så där mitt i veckan, och många är säkert även lediga klämfredagen, men inte jag :(
Jag måste iaf jobba halva fredagen. Hur är det med dig, har du en anställning så du kan vara ledig fyra dagar nu? Vårt avtal (administratör) har nyligen ändrats till ett flextidsavtal, vilket innebär att vi numera inte slutar lunch innan helgdag eller är ledig klämdagar, däremot kan jag välja att använda min flextid till att gå hem, t ex lunch, vilken dag i veckan som helst. Mycket bättre, tycker jag.
Nu till dagens recept...
Biff med bambuskott och champinjoner är en favorit, och jag vågar nästan påstå att detta recept smakar som på restaurang. Det behövs bara lite finjustering av mängden ingefära, soja, hoisinsås och ostronsås för att få den helt i hamn. 
Jag tyckte det smakade lite för mycket ingefära för att likna originalet och så vill jag nog ha i mer soja nästa gång.
Men smaken är som baken, och vem har sagt att rätten smakar lika på alla kinarestauranger...
Är säkert ingen vanlig rätt i Kina heller, utan har skapats för att passa oss västerlänningar ;)

                             Ha nu en fin lill-lördag och trevlig helgdag!


Biff med bambuskott och champinjoner
4-6 portioner

600 g nötkött, t ex lövbiff
2 msk riven, färsk ingefära
0,5 dl vatten
3 msk maizena
2 burkar bambuskott
10 st färska champinjoner
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
5 dl vatten
1,5 msk soja
5 msk ostronsås
3 msk hoisinsås
2 msk flytande kalvfond
Ev maizena till redning
Till servering
Jasminris

Gör så här
Strimla köttet tunt
Blanda köttet med ingefära, 0,5 dl vatten och maizena
Låt stå i kylen några timmar, gärna över natten
Skiva lök och champinjoner
Fräs champinjoner, vitlök och gul lök i olja
Ställ åt sidan och bryn köttet i olja
Häll på lök- och svampfräset och resterande ingredienser, utom maizena
Låt koka ihop ca 10 minuter
Smaka av och red ev av med maizena

2 kommentarer:

  1. Det är gott med biff med bambuskott. Jag hade tur. Alla barn på vår förskola är lediga. Så vi kunde hålla stängt. Annars är det ingen självklarhet för mig. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har man tur :)
      Njut av din ledighet! Kram

      Radera