måndag 23 maj 2016

Kryddväxtodling i lastpall

Lastpallen jag laserade Här är nu fylld med diverse olika kryddväxter. 
Perfekt att sin egna kryddträdgård nära till hands när man vill piffa till grillbiten. 


Vi satte en planka på undersidan av det som skulle bli planteringsfacken och la lite plast i botten så jorden håller sig kvar och inte smiter ut  genom springorna.


Kryddväxterna vi har satt i lastpallen är dill, rosmarin, dragon, mynta, oregano, basilika, persilja, och gräslök.


På gavlarna planterade vi några bönor som ska klättra uppför regeln, var tanken, men jag tror vi måste sätta dit något snöre eller liknande så de har något att fästa sina tentakler vid. 


Vi har haft perfekt trädgårdsväder i helgen, inte så soligt men ändå varmt och skönt, och har varit ute och påtat i trädgården hela helgen. Vi har mest ägnat oss åt planteringarna runt dammen och den del som är tänkt att vara asieninspirerad, med sten, röda lönnar, bambu och barrväxter.




Och efter en arbetsam helg är man värd ett svalkande dopp :)




Önskar dig en bra start på veckan!

4 kommentarer:

  1. En sån kryddpall har jag också ...men inte så fint placerat som din.....mycket snyggt... Min står i kanten av mitt pallkrageland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar säkert lika fint i ditt pallkrageland :)

      Radera
  2. Så fint! Har några lastpallar liggandes här hemma nu känner jag mig inspirerad att också bygga en plantering. Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Det har ju gått en månad sen jag planterade kryddorna, så jag kan tipsa om att rosmarin, oregano och dragon lämpa r sig bäst. De andra kryddorna kräver större utrymme.

      /Birgitta

      Radera