torsdag 29 september 2016

Vegetarisk currygryta

Går det att laga vegetarisk mat som köttvana barn gillar? Kanske svaret finns i kokboken Nyfiken grön: mera vego - mindre regler!  
Jag har då ruskigt svårt att få med en av mina ungdomar på det vegetariska tåget. Han smakar och äter lite men petar gärna bort de grönsaker han tror sig inte gilla och äter sig sedan mätt på mackor. Under ca ett år har vi nu kontinuerligt ätit vegetariskt någon dag i veckan. Ibland har det gått några veckor utan vegetarisk middag, andra veckor har innehållit flera köttfria dagar. Ändå är han fortfarande ganska skeptisk till att inte äta någon form av kött, fisk eller fågel till middag.
Den här milda och krämiga currygrytan tyckte iaf jag var riktigt god och jag tror säkert den går hem hos yngre, mer "oförstörda" barn. 
Det ligger nog något i att det är svårt att lära gamla hundar sitta ;)

Vegetarisk currygryta
4 portioner

1 gul lök, hackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 morötter, finhackade
0,5 msk curry
2 dl torkade röda linser
1 msk olivolja
2 burkar kokosmjölk (à 400 ml)
3 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
0,5 blomkålshuvud
Salt
Peppar
Till servering
1 dl hackad persilja
Rostade cashewnötter, hackade
4 osttortilla
200 g ost, riven

Gör bröden så här
Fördela osten på halva bröden
Vik över de ofyllda halvorna och tryck till så de stannar kvar
Värm en torr stekpanna och stek på båda sidor tills osten smällt

Gör currygrytan så här
Fräs lök, vitlök , morötter, curry och linser i en stor kastrull
Tillsätt kokosmjölk, vatten och buljongtärning
Låt sjuda ytterligare 5 min
Smaka av med salt och peppar
Servera med persilja, cashewnötter och tortillabröd

1 kommentar:

  1. Visst är det svårt att lära om. Men jag gillar vegetariskt. Det låter jättegott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera