tisdag 11 oktober 2016

Krämig pasta med kantareller och vilthack

Hittade för mig en ny produkt i frysdisken förra veckan, varmrökt vilthack. 
Var egentligen ute efter viltskav till viltskavsgryta men när det inte fanns hemma i butiken så valde jag istället vilthack, som enligt förpackningen går att äta direkt, tinat, men får extra fin färg och krisp om man knapersteker det i lite smör. 
Och att det tillför god sälta och äkta röksmak i t ex kalla röror, pasta och soppor.
På förpackningen fanns även serveringsförslaget krämig pasta med kantareller och vilthack, som jag tog och lagade till middag i helgen som gick. 
Det blev sannerligen krämigt och gott. Nästan i det krämigaste laget, då jag använde vispgrädde och creme fraiche 34 %. 
Nästa gången nöjer jag mig med matlagningsgrädde och lätt creme fraiche, 
men med det gör man ju precis som man vill...

 Krämig pasta med kantareller och vilthack
4 portioner

4 dl Polarica varmrökt vilthack
1 msk rapsolja
1 msk smör

4 portioner pasta
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 vitlökar Solo, finhackade
1 msk rapsolja
0,5 kruka persilja, hackad
ca 100 g kantareller (10 g torkade)
Riven pecorinoost

Gör så här
Lägg torkad svamp i blöt i minst en kvart och låt rinna av
eller rensa färska kantareller och dela i lagom bitar
Stek kantarellerna i smör
Salta och peppra
Ställ åt sidan
Fräs vitlöken mjuk i smör 
Tillsätt grädde och creme fraiche och låt puttra
Smaka av med salt och peppar
Koka pastan enligt förpackningen
Häll av vattnet och spara ca 0,5 dl
Värm oljan i en panna på hög värme och tillsätt vilthacket
Stek någon minut för lätt knaprig yta
Tillsätt smör och sänk  värmen
Låt steka klart några minuter
Blanda pasta, 1 msk pasta vatten, 1 msk rapsolja och grädd-blandningen
Blanda ner kantareller och persilja i pastasåsen
Toppa med vilthack och riven pecorinoost


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar